Lifestyle‎ > ‎

Czy reklama Lavazzy kłamie? Dalszy ciąg dochodzenia (część druga)


Po przeczytaniu pierwszej części artykułu pewnie jesteś ciekawy jak dalej potoczyły się losy kawowego potentata. Zakończyliśmy w dość newralgicznym momencie, kiedy właściwie nie było wiadomo jak Lavazza podniesie się z kolan po trudach wojny i ograniczeniach handlu wprowadzonych przez Mussoliniego. Przeczytaj zatem co działo się później...

Rok 1946

Szczęśliwie w 1946 roku, gdy Włochy stają się republiką, wojna jest już tylko nieprzyjemnym wspomnieniem, a firma braci Lavazza znów wraca do gry (choć najpierw konieczne jest odbudowanie zniszczonej podczas bombardowania fabryki). Wtedy też powstaje pierwsze logo Lavazza zrealizowane przez Aerostudio Borgi z Mediolanu. To początki świadomej strategicznej kampanii marketingowej prowadzonej przez firmę w sposób bardzo umiejętny, jak można przekonać się z tempa jej dalszego rozwoju. Pionierski krok w dziedzinie włoskiego marketingu to wypuszczenie na rynek charakterystycznego opakowania oznaczonego logiem firmy. Włochy okazują się niezwykle podatnym gruntem - zapotrzebowanie na kawę rośnie ze wzmożoną siłą, co prowadzi do powstania pierwszej filii w Mediolanie.

Lata '50/60

To okres prawdziwego boomu ekonomicznego, który opanował całe Włochy. Lavazza jeszcze w 1954 roku z siedzibą przy Corso Giulio Cesare, oprócz kawy sprzedaje jeszcze oliwę i inne drobne artykuły. Dopiero za sprawą odważnego planu zmian Beppe i Pericle Lavazza, dochodzi do ujednolicenia asortymentu i koncentracji na jednym głównym produkcie - kawie. Ponadto zapada decyzja o zmianie charakteru firmy. Kończy się era niszowej produkcji o zasięgu lokalnym i przychodzi czas na wyzwanie stworzenia kawowego przemysłu pod szyldem Lavazzy. Ta decyzja spotyka się dość szybko z sukcesem, a firma zaczyna zajmować bardzo ważne miejsce na włoskim rynku. Wtedy firma buduje fabrykę przy Corso Novara 59, swoją aktualną siedzibę. Tam rozpoczyna zakrojony na masową skalę proces palenia kawy wykorzystujący nową technikę zwaną "grawitacją", pozwalający na wypalanie ok. 40 tysięcy kilogramów kawy dziennie!


Otwarcie się Lavazzy na masowy rynek i na masowego klienta powoduje szybki rozwój firmy w kontekście całego kraju. Powiew świeżości pojawia się w firmie również za sprawą Emilio, syna Beppe, który wstępując w jej szeregi w 1955 roku, wnosi wiele ciekawych i innowacyjnych pomysłów, kładąc szczególny nacisk na rozwój działu komunikacji i marketingu, co owocuje nawiązaniem długoletniej współpracy ze słynną dziś agencją reklamową Armando Testa. Już w 1957 roku Lavazza jest wiodącą włoską marką, z potencjałem podbicia całej Europy. Popularność wzrasta głównie za sprawą profesjonalnych kampanii reklamowych, których twarzą został między innymi aktor Nino Manfredi. Strategia reklamowa Lavazzy była w tamtych czasach na tyle rewolucyjna, postępowa i chwytliwa, że dziś zyskała już status legendarnej. Zarówno charakterystyczne logo, jak i slogan reklamowy z 1950 Lavazza Paradiso in Tazza (Lavazza - niebo w filiżance) przeszły do historii reklamy i wciąż inspirują współczesnych twórców.

Innym nowatorskim chwytem marketingowym były tak zwane Autobar Lavazza, czyli obwoźne bary, które podbijały serca mieszkańców włoskich miast doceniających przyjemność jaką niesie smakowanie ulubionej kawy na świeżym powietrzu, niekoniecznie w kawiarni (hmm, czyżby współcześni kawowi hipsterzy na rowerach i w mobilnych budkach wcale nie byli tacy awangardowi jak im się wydaje?;) ).

Lata 70.

Choć pod koniec lat 60. Lavazza staje się kawowym gigantem (produkcja wzrasta do 8 milionów kg dziennie, a zatrudnionych jest ponad 700 pracowników.), to lata 70. przyszły wraz z widmem kryzysu - spożycie kawy spada, a jedynym ratunkiem jest restrukturyzacja, zwiększenie eksportu oraz nowe pomysły na przyciągnięcie znudzonych kawą klientów. W 1979 roku Lavazza zakłada największe na świecie centrum szkoleniowe Centro Luigi Lavazza, zajmujące się studiami i badaniami nad kawą, by przybliżyć tak ważny dla tradycji Włoch temat zwykłym kawoszom. Takie działania są charakterystyczne dla włoskich firm osadzonych głęboko w tradycji i obyczajach kraju (takich jak wspomniana wcześniej Barilla, prowadząca Acamedia Barilla w celu kultywowania tradycyjnej włoskiej kuchni, archiwizowania przepisów i receptur, a także organizowania miejskich wydarzeń kulinarnych). Działające dziś w całych Włoszech, a także w 50 oddziałach na świecie, centra szkoleniowe Lavazzy mają na celu propagowanie sztuki przyrządzania kawowego napoju, umiejętnie łącząc dziedzictwo tradycji z nowoczesnymi i eksperymentalnymi metodami.

Lata '80/90

To czas dalszego wprowadzana innowacyjnych rozwiązań i światowej ekspansji firmy. Pierwsza zagraniczna filia zostaje otwarta w Paryżu w 1982 roku, a niedługo potem powstają siedziby w Niemczech, Stanach Zjednoczonych czy Austrii. Natomiast rok 1989 to data produkcji pierwszych automatów do kawy oraz domowych ekspresów, co zrewolucjonizowało podejście do picia kawy. Dziś przywykliśmy do tego, że kawa serwowana jest nie tylko w barze czy restauracji, ale można ją również pić w biurze, domu i różnych miejscach publicznych, jednak wtedy był to gigantyczny krok na przód. W 1990 roku Lavazza podbiła Wielką Brytanię, a potem już się jakoś samo potoczyło...

Rok 1995

Lavazza obchodzi setne urodziny. Jednak nasz "staruszek" nie zwalnia kroku i idąc wciąż z duchem czasu rozwija się w zawrotnym tempie. Współczesna strategia marketingowa firmy wykorzystuje rozwijany przez lata potencjał, a w nowych reklamach i działaniach promocyjnych obecny jest wpływ tradycji. Z okazji setnych urodzin w spotach telewizyjnych znów pojawia się motyw paradiso (trwająca 15 lat kampania w filmiku poniżej), a we wspomnianym wcześniej historycznym lokalu przy San Tommaso 10 powstaje pierwsza firmowa restauracja.

XXI wiek

Od 2002 roku Lavazza zaczyna wydawać kalendarz co roku opatrzony motywem przewodnim. Rok 2015 to projekt From Father to Son, który na 13 fotografiach ukazuje historie ludzi uprawiających ziemię na terenach Ameryki Południowej. Wiedza i miłość do ziemi przekazywane z ojca na syna mają być przesłaniem całego projektu: nasza przyszłość zapisana jest w naszych korzeniach, co przypominać ma jak ważne jest poszanowanie darów natury.

Głównym celem ostatnich 15 lat jest rozwijanie międzynarodowej działalności biznesowej i szerzenie włoskiej kultury picia kawy we wszystkich zakątkach globu. Oprócz centrum szkoleniowego, Lavazza prowadzi Centrum Innowacji, gdzie znajdują się sale wykładowe, biura oraz działy projektowania inżynierii maszyn i systemów. Ponadto angażuje się w liczne akcje społeczne działając na rzecz ochrony środowiska i pomocy ludziom, a także dbając o godne warunki pracy w przedsiębiorstwach oraz rozwój regionów zarówno Włoch, jak i krajów gdzie prowadzi swoją działalność.

Dziś Lavazza to światowa marka z sukcesem podbijająca rynki aż 90 krajów na świecie. W czym tkwi jej fenomen? Bez wątpienia przyświecają jej wartościowe cele, jak dążenie do dostarczenia klientom jak najlepszego jakościowo produktu, przy równoczesnej dbałości o jego atrakcyjny wygląd. Dzięki inwestycji w rozwój i innowacyjność wciąż niezachwianie rządzi na rynku produkcji kawy. Podąża z duchem czasu śledząc nowoczesne trendy w reklamie,nawiązując przy tym do tradycji rodzinnej i narodowej. Otwiera się na rynek światowy, ponosząc zarazem odpowiedzialność społeczną za swoją działalność poprzez zaangażowanie w akcje dobroczynne.

Po dokładnym prześledzeniu 120 lat historii tej firmy, odnoszę wrażenie, że zarówno Luigi jak i jego następcy wzięli sobie głęboko do serca radę "w życiu zawsze smakuj więcej". Sukces Lavazzy jest przykładem na to, że warto stawiać sobie kolejne wyzwania, by osiągać w życiu niesamowite rzeczy. Mam nadzieję, że ten post zainspiruje do tego również Ciebie.

Smakuj więcej!


Maggie