Kuchnia‎ > ‎

Dolci senza rimorsi: Brownie bez cukru i mąki


Choć słoneczne i beztroskie lato powoli dobiega końca, warto skorzystać w pełni z jego uroków i naładować się letnią energią na resztę roku. W końcu to czas prawdziwego relaksu, odpoczynku, chwil spędzonych z najbliższymi, na łonie natury, bez żadnych zmartwień. Szczególnie tych zdrowotnych! Oto propozycja słodkiej przyjemności bez wyrzutów sumienia, ale za to maksymalną ilością zdrowia! A to wszystko za sprawą pysznych letnich owoców i słodyczy płynącej wprost z natury!

Jak smakuje brownie bez mąki i cukru? Czy w ogóle da się takie upiec?! Oczywiście, że tak! I Bez najmniejszego ryzyka utraty smaku i konsystencji, za to z solidną dawką witamin, antyoksydantów i wszelkich korzyści dla zdrowia. Biały cukier łatwo zastąpisz dobroczynnym miodem, a białą mąkę podmienisz na…. czerwoną fasolę! Tak, to nie pomyłka. Okazuje się, że to niepozorne warzywo może być świetnym substytutem mąki. I zapewniam, że nie czuć różnicy względem mącznego oryginału.


Dzięki eliminacji niezdrowych składników, takich jak cukier i mąka pszenna, które powodują nagłe skoki cukru we krwi ze względu na wysoki indeks glikemiczny, słodki czekoladowy deser przestaje być szkodliwy dla zdrowia. Natomiast moc zawartych w nim zdrowotnych składników nie zagrozi także smukłej linii, okupionej godzinami wycieńczających całorocznych ćwiczeń.

Brownie Italoteki to pełnia lata zaklęta w typowo letnich owocach (jednak dostępnych w sklepach cały rok), którymi przyozdobiona jest ta czekoladowa rozkosz. Można puścić wodzę fantazji i wykorzystać każdy owoc, którym natura obdarowuje nas latem - od truskawek, przez czerwoną porzeczkę, borówki, maliny, na zielonym agreście kończąc. Choć tak naprawdę ten deser to dobra alternatywa dla zwykłych słodyczy nie tylko na przyjemny letni podwieczorek w ogrodzie. Świetnie sprawdzi się też w chłodny zimowy wieczór - obowiązkowo w zestawie z gorącym mlekiem lub zieloną herbatą. Wtedy zaszaleć można z kiwi, bananem, a także innymi ulubionymi owocami. Smakować i wyglądać będzie równie rewelacyjnie co latem.

Dorzućmy do tego jeszcze kilka innych prostych składników i mamy zdrowe ciacho jak znalazł!


Składniki

CIASTO
- puszka czerwonej fasoli (pamiętaj, by dobrze ją opłukać)
- jedno dojrzałe awokado
- dojrzały banan
- 2 jajka
- 3 łyżki naturalnego kakao
- 3 łyżki miodu
- łyżeczka sody
- 2 łyżki oliwy z oliwek lub oleju z pestek winogron
- migdały lub inne orzechy (ok. 50 g)

DODATKI
- gorzka czekolada min. 70 % na polewę
- wybrane owoce do dekoracji
- płatki migdałów lub wiórki kokosowe do dekoracji (opcjonalnie)

Sposób przygotowania

1. Wrzuć do miski: wypłukaną fasolę, awokado i banana (obrane i pokrojone w kostkę), 3 łyżki kakao, 3 łyżki miodu, 2 łyżki oleju, łyżeczkę sody i dwa jajka.

2. Wszystko porządnie wymieszaj łyżką, by kakao się rozpuściło.

3. Całość dokładnie zblenduj.

4. Dodaj posiekane migdały lub orzechy i ponownie wymieszaj łyżką.

5. Masę wlej do formy.

6. Wstaw ciasto do rozgrzanego do 180 stopni piekarnika na około godzinę (wiele zależy od piekarnika, dlatego trakcie pieczenia sprawdzaj czy ciasto się upiekło).

7. Po upieczeniu odstaw ciasto do wystudzenia.

8. Gdy ciasto będzie już wystarczająco chłodne, przygotuj polewę z czekolady, rozpuszczając ją w kąpieli wodnej (dodaj 3-4 łyżki mleka, by polewa była wystarczająco płynna).

9. Rozprowadź polewę na powierzchni i udekoruj je dowolnymi owocami. Możesz je także posypać płatkami migdałów lub wiórkami kokosowymi.

10. Daj polewie czas na wystudzenie, a następnie umieść ciastko z lodówce.


Wystarczy pół godziny w lodówce i brownie jest idealne do zjedzenia. Teraz pozostaje Ci już tylko beztroskie delektowanie się tą czekoladowo-owocową pełnią zdrowia w towarzystwie ulubionej książki i obowiązkowo przy filiżance aromatycznej kawy.


Smacznego!




Maggie